Αγαπητοί φίλοι,
θα συμφωνείτε ότι, για να είσαι εκπαιδευτικός, πρέπει να ξέρεις πολλά για τα παιδιά: Να ξέρεις πότε λειτουργούν ως κοινωνοί των καταστάσεων και αφήνουν την πόρτα της ψυχής τους ανοιχτή να δεχθεί τη συγκίνηση και πότε ταμπουρώνονται στον εσώτερο κόσμο τους. Πότε ενεργοποιούν «τα φαιά τους κύτταρα», για να κατακτήσουν τη γνώση, και πότε αποστασιοποιούνται από το γίγνεσθαι.
Κι αν τα ξέρεις αυτά, τότε θα είσαι έτοιμος, όπως προτρέπει ο Ρίτσος, να «φτιάξεις την ευτυχία του κόσμου».
Για να τα μάθεις όμως, πρέπει και να θέλεις να γνωρίσεις τα παιδιά και να κοπιάσεις γι’ αυτό.
Τρόπος υπάρχει: Ψάξε στη σχολική πραγματικότητα! Αξιοποίησε τις διαφόρων ειδών εκδηλώσεις!
Αυτές είναι κατ’ εξοχήν οι δράσεις δια των οποίων κάποιος μπορεί να αποδράσει από τα δεσμά της καθημερινότητας και να την αναγάγει σε ευκαιρία χαράς.
Αυτές είναι που δίνουν στα παιδιά τη δυνατότητα να εργασθούν πιο ελεύθερα, να λειτουργήσουν δημιουργικά, να εκφρασθούν ποικιλότροπα και να αγαπήσουν το σχολείο. Αυτές είναι που δίνουν την ευκαιρία στον εκπαιδευτικό να σταθεί πλάι στο παιδί, να νιώσει την αγωνία του και να ονειρευτεί μαζί του.
Κι επειδή κάποιος μπορεί να πει ότι οι εκδηλώσεις δεν είναι δα και «πανάκεια δια πάσαν νόσον», θα αντιτείνω ότι είναι τουλάχιστον ένας τρόπος. Αν μάλιστα δεν γίνονται μόνο για το θεαθήναι αλλά για την ουσία που αναφέρεται παραπάνω, τότε σίγουρα είναι ένας πολύ καλός τρόπος.
Μ’ αυτές τις σκέψεις σε διαρκή και δυναμική λειτουργία, με την ουσιαστική «συνενοχή» των μαθητών μας, με την ενθάρρυνση φίλων και συναδέλφων, με τη στήριξη και την υπομονή της συζύγου μου και με πολλή-πολλή προσπάθεια προέκυψαν αρκετά Μουσικοθεατρικά δρώμενα, τρία εκ των οποίων θα βρείτε στο παρόν βιβλίο.
Πρόκειται για κείμενα που γράφτηκαν, προκειμένου να αποτελέσουν το περιεχόμενο στις τελετές λήξης των μαθημάτων του σχολείου μας ή εκδηλώσεων με την Παιδική Χορωδία του Δήμου Ηρακλειδών Κω και επιγράφονται ως εξής:
- Νότες Ιστορίας, κεφ. Α΄ «Το Ρεμπέτικο»
- Νότες Ιστορίας, κεφ. Β΄ «Το Μινόρε»
- Νότες Ιστορίας, κεφ. Γ΄ «Ελληνική κρουαζιέρα»
Ταυτόχρονα παρατίθενται και οι στίχοι των τραγουδιών που εκτελέσαμε, ώστε να έχετε πληρέστερη εικόνα του πώς περάσαμε. Και περάσαμε όμορφα! Τούτο μαρτυρεί η φλόγα του ματιού και το χαμόγελο των παιδιών που συμμετείχαν, τούτο το χειροκρότημα των ποικιλώνυμων θεατών, τούτο οι πιο εμπεριστατωμένες κριτικές.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ…
Νότες ιστορίας από τα κεφάλαια α΄, β΄και γ΄ του 20ου αιώνα λοιπόν.
Νότες, αφού κυρίαρχο ρόλο παίζει το τραγούδι αλλά και Ιστορία, αφού, με θεατρικά δρώμενα, θα πλησιάσουμε διαισθητικά το χωροχρόνο εκείνο μέσα στον οποίο εκφράσθηκε η τόσο καλαίσθητη πνευματική δημιουργία του λαού μας, που ονομάζουμε «Μικρασιάτικο», «Ρεμπέτικο» και «Λαϊκό» τραγούδι.
Χώρος κάποιο καφενείο σ’ ένα νησί, σε μια πόλη, στην Ελλάδα ολόκληρη.
Χρόνος οι πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, που τόσο σημάδεψαν τις πολιτικές και πολιτισμικές εξελίξεις στη χώρα μας.
Τα πρόσωπα που παρουσιάζονται μπροστά μας είναι φανταστικά. Οι καταστάσεις όμως, είτε βγαλμένες από την καθημερινότητα του Έλληνα, είτε παρμένες από εφημερίδες της εποχής, κάθε άλλο παρά φανταστικές μπορεί να χαρακτηρισθούν.
Με τα μάτια, άλλωστε, αυτού του Έλληνα προσπαθήσαμε να δούμε τη ζωή, γράφοντας κείμενα όσο το δυνατόν πιο ανάλαφρα, που να εξυπηρετούν το στόχο μας και παράλληλα να μας διασκεδάζουν.
Με την ελπίδα να μην αδικήσαμε κανένα από τους πρωταγωνιστές του τότε, σας παραδίδουμε στους πρωταγωνιστές του αύριο, στα παιδιά, που οσονούπω, παίρνουν τη σκυτάλη.
Κι αυτά, προκειμένου να πάρουν την ώθηση που χρειάζονται για να εκτιναχθούν μπροστά, κάνουν ένα βήμα πίσω στο χρόνο και μας λένε …Νότες Ιστορίας.
Στο μενού “Εκπαιδευτικό υλικό” της ιστοσελίδας του σχολείου μας παρατίθενται τα κείμενα της τριλογίας “Νότες Ιστορίας”, καθώς και άλλα θεατρικά που οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας έχουν κατά καιρούς παρουσιάσει με τους μαθητές μας.
Κι αν μάλιστα κάποιος από σας αξιοποιήσει το υλικό αυτό, το κάνει κτήμα του και εκφρασθεί δι’ αυτού, τότε ο λόγος του ποιητή μας θα συνεχίσει να καρπίζει…
Χρήστος Γαμβρέλλης